Vergi dairesi zaman aşımına uğramış borcu terkin etmez ise ne yapılabilir?

213 sayılı Kanun’un 113. maddesinde zamanaşımının süre geçmesi suretiyle vergi alacağının ortadan kalkması olduğu ve zamanaşımının, mükellefin bu hususta bir müracaatı olup olmadığına bakılmaksızın hüküm ifade edeceği kuralına yer verilmiştir.

213 sayılı Kanun’un yukarıdaki kuralına rağmen vergi dairesi kayıtlarında zaman aşımına uğradığı halde, vergi borçlarının silinmediği ve sürüncemede bırakıldığı, vergi mahkemesi ilamı istendiği bilinmektedir.

Söz konusu zaman aşımına uğramış kamu alacağının vergi dairesi kayıtlarından çıkarılması hem 213 sayılı Kanun’un 113. maddesinde yer alan düzenleme, hem de hukuk devleti ile hukuki güvenlik ilkesinin gereğidir. Ayrıca Mükellef Hakları Bildirgesi’nde Gelir İdaresi Başkanlığı: “Yaptığımız işlemlerde ve gerçekleştirdiğimiz düzenlemelerde vergi kanunlarının adil, hukuksal, tarafsız ve rekabeti koruyucu bir şekilde uygulanmasını esas alacağız.” demek suretiyle vergi idaresinin menfaati için olduğu kadar, mükellefin lehine olan kuralları da uygulayacağını taahhüt etmiştir. Aslında emredici yasa maddesinin uygulanması noktasında vergi idaresinin takdir hakkı da bulunmamaktadır.

Bu açık düzenlemelere rağmen işlem yapmayan vergi idaresini harekete geçirmek için yargı yoluna başvurmak dışında bir seçenek kalmamaktadır.Tarh ya da tahsil zaman aşımına uğramış borçların mahkeme eliyle terkin edilmesi için 2577 sayılı Kanun kurallarını işleterek ihtilaf çıkarmak ve dava açmak mümkündür.