Vergi Davası Kazanma Stratejileri 2: Mevzuatı Kullanma

overcoming-1697546_960_720.jpg

Vergi davalarında bazı hallerde gerekli araştırmanın tamamlanamaması, dava açma süresinin son gününe hatta saatine denk gelinmesi, açılacak davanın konusunun tam olarak tespit edilememesi vs. sorunlarla karşılaşılabilmektedir. Bu ve benzeri durumlardaki problemleri çözmek mevzuat ve uygulamaları bilmekle ve doğru kullanmakla mümkün hale gelebilir.

Örneğin dava açma süresinin son günü olduğunu öğrenen bir mükellef için yapılan işlem ve itirazlar hakkında araştırma yapabilmesi için yeterli süre kalmamıştır. Bu durumda olan bir mükellef dava dilekçesini reddedilecek şekilde tanzim etmek suretiyle 30 gün ek süre kazanabilir. Örneğin imzasız dilekçe ile dava açılabileceği gibi, avukat olmayan vekil tarafından da dava açılabilir. Böyle hallerde mahkeme dilekçenin reddine karar vereceği için itiraz sebeplerini araştırma ve beyan etme için bir aylık süre kazanılmış olacaktır. Bu süre yetmediği hallerde ise dilekçe ret sebebini değiştirmek suretiyle aynı taktik kullanılabilir. Ancak hemen belirtmek gerekir ki iki defa aynı hatanın yapılması halinde dilekçe değil dava reddedileceğinden bu hususa dikkat etmek gerekir.

Yine dava açma süresinin son anlarına denk gelinmiş bir cezalı tarhiyatla muhatap olunması halinde yapılması gereken ilk iş davanın avukatla açılması için notere koşmaktır. Çünkü UYAP sisteminde açılacak bir dava gece yarısına kadar sisteme girilebilir. Bu nedenle mahkeme yerine notere müracaat etmek hak kaybını önlemek için doğru bir adım olacaktır.

Bunun dışında zaman aşımına uğramış borçların vergi dairesinin kayıtlarında bulunduğu ve terkin edilmediği bilinmektedir. Böyle bir durumda ödeme emrine, haciz işlemine dava açma süresi kaçırılmış olabilir. Vergi idaresi de mükellefin başvurusu üzerine borcu silmeye yanaşmayabilir. Ancak yapılacak başvuruda 2577 10. maddesi kapsamında bulunduğu belirtilmek suretiyle istemin reddi halinde dava açılabilir. Bu yöntem vergi hatalarının düzeltme zaman aşımına takılmadan ve vergi idaresi lehine ret gerekçesi oluşturmadan işlem yapmayı kolaylaştıracaktır.

Vergi davalarında tarafların ikişer defa dilekçe ibraz etme hakları bulunmaktadır. Bu dilekçelerde taraflar itiraz ve savunmalarını sunarlar. Ancak bazı durumlarda davacı dava devam ederken önemli itiraz sebepleri edinmiş olabilir. Böyle bir durumda resen araştırma ilkesi geçerli olduğundan mahkemeye ek beyan ibraz edilebilir. Bu usul 2577 sayılı Kanun’da yer almasa da uygulamada mahkemelerde dikkate alınmaktadır. Ancak dediğim gibi ileri sürülmüş itirazın resen tahkik ilkesi kapsamında olması dikkate alınmasını sağlar.

Bir başka ihtimalde ise kamu alacağının hangi mahkemede dava konusu edilmesi bilinmeyebilir. Örneğin katılım payı, tarife, idari para cezası, tazminat gibi bazı uygulamalarda hangi mahkemenin görevli olduğu konusunda tereddüt oluşabilmektedir. Bu hallerde ise yapılması gereken vergi mahkemesine dava açmaktır. Çünkü vergi mahkemesinde dava açma süresi 30 gün iken idare mahkemesinde 60 gündür. Hak kaybı oluşmaması için bu hususa da dikkat edilebilir.

Örnekleri çoğaltmak mümkündür. Bu ve benzeri sorunlar idari işlem aşamasında, davanın başında, dava devam ederken veya istinaf ya da temyiz safhasında ortaya çıkabilir. Mevzuat ve vergi yargısı pratiği iyi bilindiği durumlarda telafisi zor olan problemlerin önüne geçilebilir. İdari yargının bir kolu olan vergi yargısında karma hukukun uygulanması tecrübesiz davacılar açısından hak kayıplarını artırıcı rol oynayabileceği gibi, deneyimli davacılar açısından açılan davayı doğru yönlendirmek ve kazanmak için birçok hukuki ve maddi sebebin ortaya çıkarılmasına ve lehe kullanılmasına müsait bir zemin oluşturmaktadır.