Vergi Mevzuatındaki Çelişkilere ve Hukuki Belirsizliğe Bir Örnek 2

legal-1143114_1920

Vergi Usul Kanunu

Madde 359-c/2

371 inci maddedeki pişmanlık şartlarına uygun olarak durumu ilgili makamlara bildirenler hakkında bu madde hükmü uygulanmaz. (KURALA GÖRE SUÇ RAPORU YAZILMAZ VE KAÇAKÇILIK SUÇLARI CEZALANDIRILMAZ.)

Madde 370 –

Kendisine izaha davet yazısı tebliğ edilen mükellefler, davet konusu tespitle sınırlı olarak, bu Kanunun 371 inci maddesinde yer alan pişmanlık hükümlerinden yararlanamaz. (KURALA GÖRE KAÇAKÇILIK FİİLİ VARSA ADLİ CEZASIZLIK HALİ OLMAZ.)

İzaha davet yazısının tebliğ tarihinden itibaren 15 günlük süre içerisinde izahta bulunulması durumunda;

… vergi ziyaı cezası, ziyaa uğratılan vergi üzerinden %20 oranında kesilir. …

Birinci fıkra kapsamında yapılmış ön tespitlerin, verginin bu Kanunun 359 uncu maddesinde yer alan fiillerle ziyaa uğratılmış olabileceğine ilişkin olması hâlinde bu madde hükümleri uygulanmaz. Şu kadar ki, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma fiilinin işlenmiş olabileceğine dair yapılan ön tespitlerde, kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarının; her bir belge itibarıyla 50 bin (57.000) Türk lirasını geçmemesi ve mükellefin ilgili yıldaki toplam mal ve hizmet alışlarının %5’ini aşmaması kaydıyla mükellefler izaha davet edilebilir.

Bu bilgilere göre;

KAÇAKÇILIK SUÇU İŞLENMİŞSE İZAHA DAVET MÜESSESESİ HÜKÜMLERİ UYGULANMAZ. DİĞER BİR DEYİŞLE %20 VERGİ ZİYAI CEZASI KESİLMESİ İMTİYAZI TANINMAZ VE VZC %300 KESİLİR. ANCAK KULLANILAN SAHTE VEYA YANILTICI HER BİR BELGE 50 BİN TL’Yİ GEÇMİYORSA VE İLGİLİ YILDA TOPLAM ALIŞLARIN %5’İNİ AŞMIYORSA İZAHA DAVET (MÜESSESESİNİN UYGULANMASI) MÜMKÜNDÜR. BAŞKA BİR ANLATIMLA %20 VERGİ ZİYAI CEZASI KURALI UYGULANIP İZAHA DAVET YAZISI PİŞMANLIK KURALLARINDAN YARARLANMA İMKANINI KALDIRDIĞI İÇİN ADLİ SORUMLULUK HALİ KALKMADIĞI HALDE SUÇ RAPORU DÜZENLENMİYOR. DOLAYISIYLA PİŞMANLIKTAN YARARLANAN BİR KİŞİ HAKKINDA DEFTER VE BELGE İSTEME YAZISINA CEVAP OLARAK “DEFTERLERİMİ KAYBETTİM ZAYİ BELGEM YOK PİŞMANIM” DEMESİ HALİNDE İSE ÖNCELİKLE SUÇ RAPORU DÜZENLENMEMESİ GEREKİR.